Innsatsen som ringerne legger ned, er gull verdt, bokstavelig talt.
– Tre av fire bidrag fra næringslivet til TV-aksjonen kommer inn i forbindelse med ringedugnadene rundt omkring i landet, sier Markus Sjøli som er forretningsutvikler i TV-aksjonen. Pengene ruller inn år etter år.
Litt varmere om hjertet
En ringedugnad er som regel organisert av den lokale TV-aksjonskomiteen på et egnet sted med rom til å jobbe og hvor det legges sosiale rammer rundt arrangementet. Hit inviteres personer som kan sette av noen timer til å ringe kjente og ukjente for å skaffe bidrag til årets formål.
– Mange av de som deltar, har vært med flere ganger og vet hva dette går ut på, men vi trenger stadig påfyll av flere, sier Shamaila Marita Lein som er markeds- og næringslivsansvarlig i TV-aksjonen.
– Mange arbeidsplasser gjør dette som en del av selskapets sosiale profil og veldedige arbeid. De byr på arbeidstiden til sine ansatte som stiller opp som ringere. For de som deltar, er det en fin og annerledes dag på jobb. Jeg tror du blir litt varmere om hjertet en slik dag, og du møter mange andre som kjenner på det samme.
– I tillegg ringer du til mange positive bidragsytere. Vi har lister over bedrifter som har bidratt tidligere, og vi har lister med forslag til nye som kan ringes. I tillegg hjelper det godt om den som stiller som ringer, også har et eget nettverk som hen kan utnytte for en god sak, sier Lein.
Rift om plassene i Stavanger
Et av de største arrangementene hvert år og som det er rift om plassene på, skjer i Konserthuset i Stavanger. Fylkesaksjonsleder Anders Dahle Vedholm og hans stab samler mellom 75 og 100 ringere hvert år til en uforglemmelig dag med underholdning, kulturelle innslag, mingling, mat og selvsagt – ringing.
– Hit kommer folk fra kommunene rundt omkring Stavanger, Statsforvalteren kommer, ordførere og alle de gode vennene TV-aksjonen har her og som gleder seg til å bidra hvert år. Vi prøver å lage en ramme rundt ringedugnaden slik at de som deltar, vil oppleve at de har mye igjen for å delta, forteller fylkesaksjonsleder Vedholm.
Det har blitt såpass bra at de opererer med ventelister på bedrifter og personer som ønsker å delta. Sånn er det mange steder.
I Ålesund har den lokale næringslivslederen Frank Victor Valderhaugstrand stått bak ringedugnaden i ti år, og i Kristiansand samles folk på Quadrum med fulladede mobiltelefoner. Det er et viktig prinsipp at det er lokale folk som ringer til lokale bedrifter.
Ringer i bjella
På ringedugnadene kan de som deltar, følge med på summene som samles inn på skjermer i lokalet. Mange steder har de en gongong eller bjelle som brukes flittig når de store bidragene landes.
I Oslo fylles den øverste etasjen på Deichman bibliotek i Bjørvika opp en dag i aksjonsuka som er uken før selve innsamlingen. Hit kommer politikere, kulturfolk, idrettspersonligheter og næringslivsfolk som ledes gjennom dagen av den rutinerte konferansieren og daglige lederen i Sykehusklovnene, Ellen Arnstad.
– Jeg har vært vertinne for ringedugnaden i Oslo de siste årene og gleder meg alltid til denne dagen. TV-aksjonen er en av de dagene i året som samler hele Norge. Det å kunne bidra til at næringslivet mobiliserer sine nettverk er svært givende, og det har vært imponerende resultater hvert år. Jeg intervjuer deltagerne underveis og oppildner til innsats, sier Arnstad entusiastisk.
Men det er ikke bare i de større byene det holdes ringedugnader. På mange småsteder og i bygder er entusiasmen like stor og bidragene gode.
– For oss er det summen av alt som betyr noe. Det er viktig at de som stiller opp som ringere, har en god opplevelse og føler at både de og selskapet de representerer, har gjort en samfunnsnyttig innsats, avslutter Shamaila Marita Lein i TV-aksjonen.