Pengene går til Redd Barnas arbeid for barn rammet av krig og konflikt i Gaza, Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge.
– Den store summen til vårt arbeid er et resultat av en utrolig innsats av bøssebærere, frivillige og givere i hele landet. Jeg er så takknemlig for og rørt over engasjementet for årets TV-aksjon og Redd Barna, sier Birgitte Lange, generalsekretær i Redd Barna.
Hvert sjette barn lever i et konfliktområde, og aldri før har så mange vært på flukt. Med pengene fra årets TV-aksjon vil Redd Barna gi mer enn 100 000 barn rammet av krig og konflikt, muligheten til å leke, lære og leve i fred.
Flere gir til TV-aksjonen
Det har i år skjedd en endring hos giverne. Det viser tall fra Vipps.
– Givergleden til TV-aksjonen er veldig stor tross en tøffere økonomisk hverdag for mange. I år er det flere donasjoner til TV-aksjonen enn tidligere år. Summen på hvert bidrag er derimot lavere enn i fjor. Det kan tyde på at mange er engasjert og ønsker å bidra selv om det er nedgangstider, sier Nina E. Larsen, leder for TV-aksjonen.
– Verden er urolig og oppleves utrygg for mange nå. Da er det ekstra fint å se at vi mennesker står sammen og har et ønske om å hjelpe. Det er vanskelig å stanse kriger, men gjennom Redd Barna kan vi være til stede, gi barn den hjelpen de trenger og la dem få et pusterom hvor de kan kjenne seg trygge og bare få være barn, sier Larsen.
Slik fordeler bidragene seg
Totalt samlet Norges befolkning inn mer enn 311 millioner til TV-aksjonen Redd Barna. Bøssebærerne som gikk fra dør til dør 22. oktober, stod for 92,6 millioner av totalbeløpet. 40,3 millioner av disse var kontanter, resten kom inn via Vipps. Næringslivet samlet inn hele 53,9 millioner kroner, og skoler og barnehager 29,1 millioner kroner. I 2022 ble det samlet inn totalt 291 millioner kroner.
– Dette er et svært gledelig resultat, og en bekreftelse på at TV-aksjonen i NRK står sterkt i befolkningen. Dette tar vi med oss inn i neste år, når TV-aksjonen feirer 50-årsjubileum, sier kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen.