Flere pensjonister som har jobbet i SpareBank 1 Sør-Norge (tidligere SR-bank), teller fremdeles penger for TV-aksjonen.
– De gleder seg til å komme sammen én gang i året for en god sak. Dette er et kjekt og viktig samfunnsoppdrag, så dette slipper vi ikke taket i, sier banksjef Bente Stokdal.
– Vi er 10–12 stykker som møtes i banken søndag formiddag på TV-aksjonsdagen. Vi tar fram den gamle tellemaskinen som ikke er i bruk lenger, børster støv av den og gjør den klar for TV-aksjonens kontanttelling. Det er 50-lappene som er verst. De må vi brette og slette ut før den gamle maskinen vil ta de, ler Stokdal.
Hun sier at fremdeles finner de 1000-lapper i bøssene. Myntene telles ikke lenger. Det legges til 10 prosent til totalbeløpet som representerer myntene. Og hvert år stikker politiet innom:
– Bare så du vett det, me passe på dokke!
Stort internt engasjement
Mari Løvås har ansvar for den interne delen av TV-aksjonen i banken. Hun ramser opp: Den store vaffeldagen, konkurranse om hvem som selger den dyreste vaffelen, isbading, farge håret blått, piercing og mye mer.
I fjor var det premiere på Barbiefilmen omtrent samtidig som TV-aksjonen gikk av stabelen. Dermed ble Barbie tema for det interne engasjementet i banken. Alle kledde seg i Barbie-klær, ikke bare på bakrommet, men ute i kundemottaket også. Rosa klær, rosa briller, rosa sko. Hele banken var engasjert. Det ble laget film og tatt bilder.
– Jeg tror vi fikk inn 70–80.000 kroner på interne aktiviteter, sier Løvås. I tillegg gir banken et bidrag. I fjor ga de 200.000 kroner. Årets tema er viktig og kommer til å gå rett hjem hos oss alle. Vi skal nå ha møte om hvordan vi skal presentere det internt, sier Løvås, og haster videre til en travel arbeidsdag med fusjonering. Fra 1. oktober skifter banken navn til SpareBank 1 Sør-Norge.
Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.