De håper å nå ut til sine mange gjester med informasjon om årets aksjon, og ikke nok med det, all inntekt fra varm drikke som blir kjøpt på Olivias restauranter den 22. oktober går uavkortet til TV-aksjonen. De har valgt å bruke lørdagen før aksjonsdagen, da de vanligvis har vesentlig flere gjester på lørdager enn søndager.
– Er det en dag du skal ta kaffen din hos oss, er dette dagen. Vi har også en kaffestand utenfor de store restaurantene våre, hvor vi deler ut gratis kaffe med QR-kode til spleisen vår, sier Zarah Inderdal, bærekraftansvarlig i Olivia.
For Inderdal er det en selvfølge at Olivia støtter TV-aksjonen. Hun forteller at det alltid har vært viktig for dem å kunne bidra i samfunnet.
– Raushet ligger i vårt DNA, og det er forventet internt at vi er en del av TV-aksjonen.
Engasjementet blant de ansatte er stort, og innsatsen starter lenge før aksjonsdagen. De bruker både intranettet og vaktmøter til å informere om planene framover.
– Vi begynner å engasjere på intranettet vårt og så er det gjerne 1-2 ansatte som melder seg som ambassadører og har infomøter med servitørene hvor vi går gjennom TV-aksjonen. Ildsjelene går rundt og informerer gjester. Vi har også flyere som ligger på bordene våre i restauranten, forteller Vidar Håtun, driftssjef på Olivia Østbanehallen.
Begge to er enige om at det er stort å kunne være med på dugnaden og se at innsatsen bærer frukter. Det gir både dem og de ansatte motivasjon til å fortsette det viktige arbeidet.
– En innsats gir effekt og det er stort å følge med på det. Det er verdens største dugnad, så vi er veldig takknemlig for deres arbeid slik at vi kan være med, sier Inderdal.
Inderdal har stor forståelse for at det er vanskelig for mange å gi penger i en uforutsigbar økonomisk situasjon. Derfor har hun bestemt seg for å gi bort én månedslønn fra egen lomme til årets TV-aksjon.
– Forutsetningene for å gi endres og da er det viktig for dem som ikke blir rammet å fortsette å gi det man kan.
For Olivia er det minst like viktig å spre informasjon og kunnskap om TV-aksjonen, som det er å gi økonomiske bidrag. I tillegg er TV-aksjonen med på å skape begeistring hos både ansatte og gjester.
– Å inspirere andre er en posisjon vi vil ta vare på, avslutter Inderdal.