Jente med svart hår sitter i rullestol og holder en marakas, instrument, i hånda. En ung kvinne sitter ved siden av.
Foto: Marianne Bergseth/Atlas-alliansen

Mortenstua skole: Fellesskap i hvert steg

Ved Mortenstua skole i Askim teller både elever og ansatte ned til høstens høydepunkt: skoleløpet til inntekt for TV-aksjonen.

Årets tema treffer rett i hjertet på små og store – for her vet både elever og ansatte hvor mye tilrettelegging for funksjonsnedsettelser betyr i hverdagen. 

Det oser av samhold, felleskap og inkludering i gangene på Mortenstua skole, i tillegg til mye latter og glede. Det gjør det ifølge lærer Leni Fjerdingen Zieba også på det årlige skoleløpet for TV-aksjonen.

Jente med downs syndrom står med Hello Kitty-genser ved siden av voksen dame i rød kjole og med lyst hår. De smiler til hverandre.
Mariia Zakharov (10) har funnet både gode lærere og gode venner ved Mortenstua skole.

– Det er en dag alle gleder seg til, fylt av så mye glede og mestringsfølelse. I tillegg til at elevene lærer om årets viktige tema i forkant, lærer de å gjøre noe for andre enn seg selv. Ikke minst er det stor stas med heiarop og applaus fra sidelinjen, for ikke å snakke om diplom, forteller Zieba. 

Jente med rosa trøye sitter i rullestol med blond kvinne ved siden av. Jenta smiler og ser glad ut. Kvinnen spiller instrumentet marakas.
Jenny Halvorsen Sollie (10) elsker fredager og deltar aktivt i den ukentlige musikkfesten i gymsalen.

Ekstra aktuelt i år

På skolen gis spesialpedagogisk opplæring til elever med ulike funksjonsnedsettelser. Hvert år arrangerer de skoleløpet for å samle inn så mye penger som mulig til årets TV-aksjon – og i år er engasjementet ekstra sterkt. Gjennom TV-aksjonen 2025 skal Atlas-alliansen åpne dører for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom. Det vil Mortenstua skole være med på! 

Rektor Thorhild Thoresen og skolen hennes har aktivt støttet TV-aksjonen i mange år og melder om at det er like vellykket hver gang. Hun sier at det ikke er til å stikke under en stol at det naturligvis betyr ekstra mye for dem i år.  

– Vi har barn her med store, sammensatte behov. Når TV-aksjonen handler om å sikre hjelpemidler, fellesskap og livskvalitet for blant annet barn og unge – da kjenner vi oss virkelig igjen.

En dag på Mortenstua

En gutt danser halling og tar hallingkast, han sparken hatten av en stokk. Barn og voksne står rundt i gymsalen, noen barn sitter i rullestol.
Mohamed Mahamud (15) traff hatten på første forsøk.

Skoledagen starter med struktur og trygghet. Elevene samles i klasserommene, dagsplanen gås gjennom, og det skader ikke med litt musikalsk morgentrim for å våkne litt. Deretter starter skoledagen, med individuelt tilpasset opplæring.

Hver fredag er det litt ekstra gøy å gå på skolen, for da skal ukeslutten markeres med skikkelig fest i gymsalen. 

Det er en time full av både hallingkast, sang, dans, maracas, tamburin, fele, trommer, gitar, quiz, leker og mye annen moro – en feiring av fellesskap, ikke ferdigheter. Og tenker man at hallingkast er for de færreste av oss, så finnes det faktisk måter å få til det på også, selv fra rullestolen. Med litt hjelp da, skal sies. 

– Det er ekstra nydelig å se de elevene som lenge har holdt seg litt i bakgrunnen og bare observert fremfor å delta. Så plutselig en dag reiser de seg og vil være forsanger foran alle! Det skjer i eget tempo og varierer veldig. Det viktigste er at det skjer på deres premisser, forteller Zieba med et smil.

Fem barn danser i et klasserom.
I klasserom C har dagen startet med dans. På bildet: Martine Bowim Nordby (10), Solomon Araya (10), Elias Boesen-Thorvaldsen (10) og Ludvik Olai Sangar (11).

Et fellesskap som favner

Karoline Langerud Anthony er mor til en førsteklassing med cerebral parese, autisme og fire medfødte hjerneskader. For sønnen hennes har overgangen til Mortenstua vært livsforvandlende.

– Han har alltid skilt seg ut, men her gjør han plutselig ikke det lenger. Nå er han en del av noe – et fellesskap han aldri har opplevd før, sier hun.

Hun forteller at sønnen hennes tidligere ofte bar på mye sinne og tristhet. Nå kommer han hjem fra skolen roligere, tryggere og gladere. Og han ligger rett ut på sofaen, utslitt, men på en god måte. 

– Han har armer og ben som fungerer, men han blir fort sliten. På skolen kan han hvile i vogna uten at det er rart og møte hverdagen på sine egne vilkår. Det handler ikke bare om tilrettelegging, men om å bli sett – som individ. Han vil fortsatt være en outsider i nabolaget sitt, men han takler det bedre etter daglig oppfølging og inkludering i felleskapet der alle kan være seg selv. 

Likevel kjenner Karoline på alvoret i årets aksjon:

– Jeg får gåsehud av å tenke på at det sitter barn der ute som ikke får den hjelpen de trenger. Det er så lite som skal til – men det utgjør en enorm forskjell. Bare det å kunne være med på tur sammen med andre og få frisk luft. Det betyr alt. 

Liten jente i rullestol tar hatten av en stokk og smiler bredt. En voksen hjelper henne med hallingkast.
Zahraa Jafar Al-Ghazaly (8) er med på hallingkast.

Et løp med mening

I oktober skal over hundre deltakere samles i skolegården – barn, ansatte, foreldre, besteforeldre og til og med ordfører. Målet er å samle inn så mye de klarer til Atlas-alliansens arbeid for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom.

Noen kommer til å løpe, andre kommer til å gå. Noen vil trille selv, mens andre trenger en dytt. Uansett skal alle frem og over målstreken. For det er noe i det at det viktigste faktisk er å delta. 

– Det er vakkert å se hvordan barna heier på hverandre, passer på hverandre. De ser ikke bare seg selv. De ser hverandre, forteller Zieba. 

Og kanskje er det nettopp det som gjør Mortenstua så spesiell: Her handler det ikke bare om tilpasset opplæring – men om å bli anerkjent, løftet og inkludert. Et fellesskap der alle får skinne, på sin egen måte.


Årets TV-aksjon går til Atlas-alliansen og skal åpne dører for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom. Sammen skal vi gi nødhjelp, utdanning og muligheten til et bedre liv.

Engasjer deg