DSC03263 (2)

Professor i bærekraft: Bedrifter har mye å vinne

Unge forventer sosialt ansvar, og bedrifter som leverer får vekst og trivsel tilbake. Til og med lykke, skal vi tro professor Caroline Ditlev-Simonsen. 

Caroline Ditlev-Simonsen forsker på bærekraft, lykke og giverglede. Hun ser tydelig at unge i dag er mer opptatt av samfunnsansvar enn tidligere generasjoner, og at bedrifter som lykkes med å innlemme dette i sin kultur, ikke bare bygger en sterkere merkevare, men også skaper trivsel og stolthet blant de ansatte

- 9 av 10 unge er opptatt av bærekraft og samfunnsansvar når de vurderer fremtidige arbeidsplasser, forteller Caroline Ditlev-Simonsen, som er professor i bærekraft ved Handelshøyskolen BI i Oslo.

Stolte av jobben  
 
– For studentene mine er dette et helt sentralt tema. De vil være stolte av arbeidsplassen sin, og de vil gjerne fortelle vennene sine at de jobber et sted som tar ansvar.

Caroline understreker samtidig at lønn og betingelser fortsatt er viktige faktorer når unge velger jobb, men at samfunnsansvar spiller en stadig større rolle.

– Vi ser at jo eldre man blir, jo viktigere blir også bærekraft. Etter hvert som man får orden på økonomien, åpner det seg mer rom for å tenke på andre enn seg selv, og det er faktisk det som skaper lykke.  

 Fra avlat til strategi

Tidligere var det vanlig at bedrifter ga til gode formål som en enkel gest eller for å pynte på imaget. Caroline peker på at dette har endret seg:

– I dag tenker bedriftene mer strategisk. De velger gjerne organisasjoner eller saker som samsvarer med deres visjon og verdier. Samtidig ser vi at samfunnsansvar ikke bare handler om å gi penger; det handler om å involvere ansatte og skape fellesskap på tvers av avdelinger.

Hun trekker frem at ansatte som får være med på å bidra, opplever større trivsel, og at bedriften samtidig bygger en sterkere merkevare.

Bærekraft er lønnsomt på sikt

Er det lønnsomt å jobbe med bærekraft? Caroline mener svaret er ja, om det gjøres riktig.

– Mange spør meg om dette, og jeg svarer alltid at man må ha et lengre perspektiv. Bærekraft gir sjelden umiddelbar avkastning, men på sikt kan det absolutt lønne seg. Bedrifter som inkluderer de ansatte i arbeidet med samfunnsansvar, får ansatte som trives bedre og som blir selskapets beste ambassadører. Det er markedsføring som kommer innenfra.

Lykke gjennom å gi

Caroline har også forsket på sammenhengen mellom lykke og giverglede. Hun forteller at både unge og voksne opplever størst glede når de gjør noe for andre.

– Det som faktisk gjør oss mest lykkelige, er å være hyggelig mot noen andre. Når vi gir til en god sak eller bidrar til fellesskapet, får vi en lykkefølelse som varer. Det ser jeg tydelig i forskningen, og det gjelder oss alle, enten vi er studenter eller godt etablerte.

For Caroline er budskapet tydelig: Samfunnsansvar gagner både bedriften, de ansatte og samfunnet.

– Bedrifter som klarer å integrere bærekraft i sin strategi, skaper stolthet, fellesskap og trivsel samtidig som de gjør en forskjell. Og det er jo nettopp det som skaper ekte glede, avslutter hun.