Computas koder for å redde liv

Computas koder for å redde liv

Man kan engasjere seg på utallige måter for TV-aksjonen. Noen baker boller, går med bøsse eller gjør som Computas, arrangerer hackaton og koder for å redde liv.

Computas er en nordisk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. I fem år har de bidratt med sin tid, kunnskap og kompetanse inn mot TV-aksjonen. Johanne Løvsland, marked- og kommunikasjonsdirektør hos Computas, mener derimot at ved å gi har de fått like mye tilbake.

– I tillegg til å jobbe med en rekke samfunnsnyttige IT-prosjekter, har det alltid vært viktig for Computas å gi noe av vårt overskudd tilbake til samfunnet. Ved å engasjere oss i forskjellige aktiviteter som næringslivsdugnad, bøssebæring, Spleis og egne arrangementer, skaper det også samhold internt og bidrar til høy medarbeidertilfredshet. 

Bedriften arrangerer blant annet «Kode med mening», et hackaton hvor IT-utviklere må kode seg gjennom utfordringer og bedriften donerer penger for hver oppgave som løses. I år skal det arrangeres i Oslo, men også i Trondheim for aller første gang.

– Her blir det også mat, drikke, faglig innhold, presentasjoner fra TV-aksjonen og sosialt samvær og aktiviteter for å samle inn penger. 

Kode med mening: Det var god stemning under fjorårets hackaton.

– Samarbeidet med TV-aksjonen har gitt oss spennende IT-prosjekter

Løvsland mener TV-aksjonen passer bedriften på mange måter. Siden aksjonen går over lengre tid gir det dem forutsigbarhet, men i tillegg en plattform å være kreativ på for å samle inn penger og spre kunnskap, samtidig som de kan bidra til gode formål. Noe av det fineste Løvsland har opplevd er reaksjonen til de ansatte når de ser arbeidet sitt blir tatt i bruk.

– Stoltheten hos våre ansatte når de ser at løsninger vi har utviklet for TV-aksjonen blir tatt i bruk, er ubetalelig.

Gjennom sommerprosjektene deres har Computas bidratt med å utvikle et dashbord som gir TV-aksjonen oversikt over rekruttering av bøssebærere. Nettopp dette har gjort dem populære blant arbeidssøkere.

– Samarbeidet med TV-aksjonen har gitt oss spennende IT-prosjekter for vårt sommerstudent-program, noe som har gjort dette programmet veldig attraktivt. I år slo vi tidligere rekorder og har hatt 400 søkere til neste års sommerprogram - som er vår viktigste kilde til nyansettelser i en bransje med høy konkurranse om arbeidstakere. Med andre ord har det en direkte positiv effekt på vår rekruttering, sier Løvsland.

Hun oppfordrer alle bedrifter til å bidra, enten ved å opprette Spleis, oppfordre ansatte til å bli bøssebærere eller at ledelsen deltar i næringslivsdugnader lokalt. Løvsland anbefaler også at bedrifter bruker kompetansen sin inn mot TV-aksjonen.

– Ved å gjøre dette er min erfaring at engasjementet etter hvert vil leve sitt eget liv i organisasjonen, og det er utrolig gøy å oppleve. Sist men ikke minst, gir det oss stor glede å bidra til en god og viktig sak.